jomsom trekking een tocht over oude pelgrimswegen - Reisverslag uit Pokhare, Nepal van jos markus - WaarBenJij.nu jomsom trekking een tocht over oude pelgrimswegen - Reisverslag uit Pokhare, Nepal van jos markus - WaarBenJij.nu

jomsom trekking een tocht over oude pelgrimswegen

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg jos

07 April 2005 | Nepal, Pokhare

Nog aan het nagenieten van de prachtige trekking zit ik te bedenken wat ik jullie daarover kan vertellen. Het is moeilijk om dit kort en helder te vertellen en ik hoop dat de enkele foto’s het verhaal kunnen ondersteunen. De reis begon met het vliegen van Pokhare (op 853 m ) naar Jomsom (op 2743 m ). Natuurlijk weer in een klein vliegtuigje, dit keer vlogen we vlak langs de Machhapuchare en de Annapurna South. De vlucht duurde maar 21 minuten en het is een waar kunststukje om het vliegtuigje tussen de bergen te laveren. Vanwege de windturbulentie gebeuren deze vluchten namelijk alleen ’s morgensvroeg.
Nadat we uitgestapt waren poppelde ik om te starten met lopen maar dan moet je eerst met engelengeduld de hele administatie doorlopen. Deze is sterk verhoogd door de Maoistenactiviteiten en dreiging. Je mag je eerst melden op de luchthaven en daar keurig je trekkingpermit laten zien daarna kun je die opnieuw showen bij de touristoffice en 20 meter verder op bij de politiepost. En als je dan op pad wilt gaan blijkt dat ook de gids zijn papieren moet showen en zijn indentiteitskaart moet inleveren dit om te zorgen dat mocht hij willen vluchten , de grens over naar Tibet, dat hij geen geldige papieren meer heeft.
En dan is het zover, via een enorme rivierbedding lopen we omhoog naar Kagbeni, een plaatsje op 2895 meter. Wat wordt je dan weer klein en nietig als je tussen deze bergen in loopt. In verband met het acclamatiseren op deze hoogte blijven we hier slapen voordat we morgen nog hoger klimmen. Dit dorpje, Kagbeni vormt de grenspost met Upper-Mustang, het verborgen koninkrijk Lo. Het is lang verboden gebied geweest tot mei 1992. Het behoort nu tot Nepal en er wonen velen gevluchten Tibetanen verder is het beperkt toegankelijk voor reizigers maximaal 2000 trekkers per jaar en behoorlijk prijzig.
De tweede dag lopen we door naar Muktinath, een pelgrimsoord, geen lange dag maar wel voelbaar dat je op flinke hoogte bent 3898 meter, de laatste honderd meter gingen merkbaar langzamer. Hoewel ’s middag mijn eetlust nog prima was had ik duidelijk in de avond geen trek meer.
Het landschap is zo desolaat dat ik het gevoel heb dat ik in de film ‘Karavaan’ te zijn. En later hoor ik dat deze ook hier opgenomen is. Om een uur of 3 in de middag trekt het helemaal dicht en begint het zowaar te sneeuwen! Dit blijft de hele avond en nacht door gaan, zodat we de volgende dag door een vers besneeuwd landschap afdalen.
Met prachtige besneeuwde, bereipte bomen en grassen.
Je ziet ook een zeer scherpe overgang waar de sneeuw stopt en het regen wordt. We dalen deze dag flink af naar het plaatsje Marpha (2670m). Dit was een ware verlichting voor mijn hoofd dat de hoogte in combinatie met de sneeuwval niet helemaal prettig vond. Hoewel ik er intens van genoot met mijn ogen.
In de kloof is erg veel wind die al zeer vroeg, rond 9.30 begint. Maar door de regen en de sneeuw van de nacht ervoor hebben we geen last van opstuivend zand.
In de zomertijd, voor de moesson, worden nieuwe routes door de rivierbedding gemaakt, en midden in die enorme vlakte zie je mensen wachten op de lokale bus; een tractor.
Wat ook een apart gezicht is zijn de boeddhistische gebedsmolens die zomaar midden in een weg staan en een soort vluchtheuvel vormen. Omdat je de gebedsmolens alleen maar aan het draaien mag zetten met je rechterhand, ontstaat zo een eenrichtingsverkeer waaraan ook de dieren (muilezels) zich houden.
De volgende 2 dagen dalen we nog verder af naar Tatopani. ‘tato’=warm en ‘pani’ = water. Hier zijn de hotsprings, en na 5 dagen trekking is het een weldaad om in het warme water weer schoon te weken.
Onderweg kwam het regelmatig voor dat er een verkeersopstopping was, door de enorme, lange zwaar beladen muilezelkaravanen. En hoewel ze er gemoedelijk bij staan, vond ik het altijd weer een verademing als ik er zonder schoppende benen tussendoor kon laveren. Toch maakt het geklingel van de bellen een vertrouwd geluid als je aan het wandelen bent.
Ook is het landschap groener en zijn de mensen veranderd van boedhistische gelaatstrekken, naar meer hinduistische gelaatstrekken.
Op 1 april, de 6e dag van de trekking, besluiten we een extra lange dag te doen. Niet vanwege mijn verjaardag, maar omdat er na 2 april een staking is afgekondigd, waardoor er geen bus rijdt en we naar Pokhara terug zullen moeten lopen.Sinds de actie van de koning op 1 februari is er ook geen telefoon meer in de bergen beschikbaar.
We lopen in totaal 7 uur, zonder pauze, waarin we vooral trappen klimmen. En we klimmen van 1189 m naar 2853 m!
Onderweg zien we de vele rododendronbomen in kleur staan. Dit gebied staat ook bekend om zijn maoistische actviteiten en vantevoren was ik al gewaarschuwd voor de mogelijkheid dat ze om een donatie zouden kunnen vragen ($10,-).
Je krijgt wel een bon, zodat je bij een tweede keer deze kunt overhandigen als bewijs dat je al betaald hebt.
Ik had net een hele sloot thee naar binnen gewerkt tijdens een pauze, of Sanu, mijn gids, zegt na 15 min. wandelen dat we weer een korte pauze nemen. Hoewel ik erg verwonderd was, volgde ik naar binnen en daar vertelde hij mij dat de waard beweerde dat er 5 min. geleden maoisten langs zijn geweest en het beter is om een kwartier te wachten.
Toch vertrouwd Sanu het verhaal niet helemaal. We drinken opnieuw mintthee, maar na 15 min wachten nemen we het risico en gaan weer op pad. Aan het einde van het dorp vraagt hij het nog eens extra na, aan een jonge vrouw, die beweert dat er al dagen geen maoisten zijn gesignaleerd en we komen tot de conclusie dat dit waarschijnlijk een verkoop truc is. Later blijken er meer gidsen in de valkuil te zijn getrapt.
’s Avonds in de guesthouses worden er onder de grote eettafels bakken met hete kolen geplaatst en met allerlei internationale trekkers is het dan gezellig tafelen en vaak warm, maar zeer vroeg naar bed.
2 april is het extra vroeg opstaan. Kwart voor 5 worden we gewekt en lopen om 5 uur al naar boven, Poon Hill op. Een bekend uitzichtpunt voor de zonsopkomst en hoewel de zon nog moet verschijnen, ben ik al drijfnat van het zweet als we bovenaan staan. Ten slotte is het 400m omhoog, in 45 min. klimmen, maar dan zie je ook wat.
Naar beneden voor het ontbijt gaat vlotter, we vertrekken met lopen om 7.30, iets later dan de normale tijd.
De laatste dagen van de trekking lopen we vaker door kleine bergdorpjes, waar je veel graanvelden, maar ook groentevelden ziet. Vaak ben ik de enige gast in het dorp. Op een gegeven moment zie ik wel 20 kinderen uit een klein kamertje komen en uitwaaieren over het dorp. Het blijkt dat daar de enige tv staat die het dorpje rijk is.
Dinsdag 5 april eindigen we de trekking door af te dalen via Damphus, naar Phedi. De weg naar Pokhara is verlaten. We zien alleen een touristenbus en een ambulance rijden en de straat (highway) wordt gebruikt om te gaan volleyballen en cricket te spelen. Het is voor ons nog 16 km naar het centrum lopen. Na ong. 12 km. lopen kunnen we verder met de stadsbus die wel mag rijden en om 10.30 ‘smorgens ben ik dan terug in het guesthouse, waar ik dan heerlijk geniet van de douche en later van de vele mails en felicitaties; bedankt iedereen! Het geeft me een warm gevoel.
Ik hoop dat jullie ook van dit verslag kunnen genieten. Nu weinig te melden over de kinderen, komt volgende keer weer. Ik ga nu aan de dalh baath bij de gids thuis en dan is het Namaste ani feri vetalau!

  • 07 April 2005 - 05:57

    An:

    Hoi Jos
    Wel wat laat maar toch... "van harte gefeliciteerd" ik wist niet dat je jarig was, vandaar.
    En inderdaad ik heb 'WEER' ontzettend genoten van je verslag,prachtig zoals jij je reis kan beschrijven bedankt! groetjes An

  • 07 April 2005 - 06:47

    Tine:

    Heerlijk om die verhalen van jou te lezen, Jos.Ik vraag me dan keer op keer af : wat doe ik hier, tussen al dat grijze beton, die gestresste mensen en een maatschappij die de waarden en normen van het leven zo weinig respekteert.....ja...wie weet...ik kijk er wel naar uit om je terug te zien en je stralende gezicht te zien bij de vele verhalen ..Op de foto's zie je er ook zo gelukkig uit !!!! Tot het volgende verhaal.

  • 07 April 2005 - 07:31

    Jeannette:

    Jos,

    Wel een beetje laat maar ook nog gefeliciteerd van ons.

    Weer mooie foto's

    Jeannette en \peter

  • 07 April 2005 - 08:07

    Johan En Joke:

    Hoi Jos,Wat een afzien maar ook wat zul je genoten hebben van deze tocht.We zijn in gedachten met je mee geweest in de bergen.We vroegen ons wel af hoe de slaapplaatsen er
    onderweg uitzagen.We genieten nog steeds van ons bedje en staan op het punt om naar Roelien te vertrekken.groetjes Papa en Mama

  • 07 April 2005 - 10:08

    Marjorie:

    Jeetje Jos wat een geweldige trip maak je toch! Helaas zit ik momenteel op aanraden van mijn huisarts thuis met veel te hoge bloeddruk. Veel te veel stress en onbegrip op mijn werk helaas. Gelukkig heb ik heel goed kontakt met mijn enig overgebleven collega. Word hier niet echt vrolijk van. Ga eind vd maand 2 weken naar Kreta, daar maar op focussen dus. Heel veel plezier, de tijd moet erg snel gaan voor je !? Groetjes

  • 07 April 2005 - 14:55

    Ico:

    Wow, verse sneeuw in maart. Hebben wij hier trouwens ook gehad :-)
    Je weet dus hoe het voelt om op bijna 4000 meter te lopen... hoofdpijn, niet?
    groetjes, ook van Job en Fieke.

  • 07 April 2005 - 19:53

    Mia:

    Geweldig Jos,
    Als je terug bent moet je een boek over je reis gaan maken.
    Heerlijk zoals je schrijft
    Bedankt ik kijk uit maar de volgende
    Onze tentoonstelling was weer gslaagd Groetjes Mia.

  • 07 April 2005 - 21:26

    Maike:

    ha Jos, en zo weet ik dus dat je jarig was: van harte gefeliciteerd, het is hier een koude voorjaarsavond en door jou verslag zie ik mezelf dezelfde tocht weer lopen 6 jaar geleden, genieten, foto's er bij halen en weer genieten.
    geniet van de laatste weken, groet maike.

  • 08 April 2005 - 07:09

    Ludy:

    Ha die Jos,
    Lijkt me zeker een geweldige tocht, maar ook af en toe wel afzien. Ik geloof wel dat tijdens zo'n tocht de positieve dingen de overhand hebben.
    Een ding is zeker ik heb weer erg genoten van je verhaal.
    groetjes Ludy

  • 08 April 2005 - 16:14

    Mirena:

    Ha Jos,
    regelmatig kijk ik efkes op "je site" het is een genot om je verhalen te lezen. onze tentoonstelling afgelopen weekend, was weer erg mooi, net zoals het weer, wat resulteerde in iets minder bezoekers dan vorig jaar. ach zo konden we zelf ook nog een beetje voor het Klooster zitten en van de zon genieten, het was in ieder geval gezellig. Je kunt straks wel een prive-tentoonstelling organiseren in het Klooster, mooie beelden genoeg zou ik zo denken. Tinus Smits maakt ieder jaar een kalender en verkoopt kaarten van en voor zijn project aldaar.
    Laat maar niet minder gemeend: Nog Van Harte Proficiat. veel plezier, genot en succes verder.
    liefs mirena

  • 09 April 2005 - 16:43

    Joke:

    Hallo Jos
    Ik geniet elke keer weer van je verhalen over Nepal.
    Jeanne schreef dat ze je ontmoet had in Baktapur.
    Dat lijkt me toch vreemd dan ben je zo ver van huis en dan kom je toch een bekende tegen.
    Ze zal langzamerhand wel weer in Nederland zijn en dan hoor ik het hele verhaal wel.
    Je was op onze fototentoonstelling toch nog aanwezig enwel op een foto van mij.
    Of iedereen je herkend heeft betwijfel ik .
    Groeten Joke

  • 10 April 2005 - 10:01

    Marja:

    Hoi Jos,
    Daar ik een hele druk week heb gehad heb ik jou verhaal bewaard om op mijn gemakje te kunnen lezen. ik heb er zoals altijd weer heerlijk van genoten en krijg door jou verhalen weer heel veel reisdrang. Nog heel veel succes en plezier!
    Groetjes Marja

  • 10 April 2005 - 12:26

    Miriam En Ilse:

    Zoveel indrukken,wat een geweldige ervaring zal het
    voor je zijn.
    We zijn steeds weer benieuwd naar je volgende avonturen en genieten volop met je mee.

  • 11 April 2005 - 18:36

    Annemieke V.:

    ha,die Jos,
    het is vandaag prachtig weer geweest hierzo in ons koude kikkerlandje, waar-het-ook-wel-leuk-is-om-te-wezen. en dan lees ik jou fantastische verhaal, en oeps ook gefeliciteerd, en dan krijg ik toch zin in avotuur. hoe zou dat toch komen.
    groetje,tot volgende keer.
    Annemieke.

  • 12 April 2005 - 21:41

    Peter:

    hoi jos,
    jouw verhalen blijven boeiend!
    groetjes, ook van Evelien
    peter

  • 13 April 2005 - 09:34

    Ineke:

    Hoi Jos,
    Allereerst nog van harte proficiat.
    Wat een verhalen, ik heb je nog geen berichtje gestuurd maar ik volg je wel hoor! Ik denk dat je echt onwijs aan het genieten bent en dat dit is wat je ervan gehoopt hebt. Hier is alles goed. Ik geniet nog steeds erg van het verlof. Als je terug bent dan hoor ik de verhalen graag nog een keer live. Geniet nog even want over een paar weken is het voorbij.

  • 13 April 2005 - 14:24

    Carla De Natris:

    Wat ben je al lang weg, en wat heb je al veel beleefd. Leuk om jouw foto's te zien en te lezen hoe het gaat. Nog 1 maandje?
    Groejes, Carla

  • 13 April 2005 - 18:20

    Sabine:

    Hoi Jos,
    Fijn om regelmatig te lezen dat het goed met je gaat. We verheugen ons eral op om samen met je de foto's te bekijken en je verhalen te horen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 64427

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: