op verkenning door pokhare - Reisverslag uit Pokhare, Nepal van jos markus - WaarBenJij.nu op verkenning door pokhare - Reisverslag uit Pokhare, Nepal van jos markus - WaarBenJij.nu

op verkenning door pokhare

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg jos

26 Maart 2005 | Nepal, Pokhare

Pokhare brengt mij in een totaal andere sfeer. Er is hier een kakafonie van nieuwe indrukken die op mij afkomen en alle zintuigen worden geprikkeld, op een positieve manier krijgen ruiken, voelen, zien , horen en proeven een nieuwe betekenis.
Ook dit is en hoort bij Nepal en hoewel ik het best spannend vond om hier weer opnieuw te beginnen gaat alles erg vlot en voorspoedig. Zo snel dat ik na een week het werk praktisch afgerond heb en dat ik nu morgen een trekking kan gaan beginnen van 10 dagen lang.
Maar nu wil ik eerst deze week met jullie doorlopen. Allereerst de vlucht naar Pokhare (25 min) in een 20 persoonsvliegtugje blijft een belevenis zeker als een echte stewardess, wanneer het vliegtuig nog op de grond staat, een dienblad vol snoepjes en watjes voor je oren begint uit te delen. Hier krijgt het zien en horen mijn eerste prikkels helaas was het weer bewolkt zodat ik geen foto's kon nemen maar ik vlieg nog terug en krijg een herkansing. Eind van de middag ga ik op zoek naar een leuk guesthouse en de eerste is meteen raak. Er is hier zoveel ruimte om de huizen heen , brede straten en royale voortuinen waar de amarylissen in de volle grond rijkelijk bloeien, fel rood maar ook andere bloemen tonen hun kleurrijke pracht en hiertussen door dansen en fladderen nu vele vlinders.
Als ik 's avonds bij het heldere sterrenlicht terug loop zie ik een nepalees een voor een de straatlantaarns aansteken dat wil anno 2005 zeggen de stekker achterin stoppen of de schakeling omdraaien. Een arbeidsintensief klusje maar het spaart energie want alleen bij de questhousen die gasten hebben wordt het licht aangedaan en dat is helaas nog weinig. Met de toeristen stroom is het triest gesteld en ook nog enorm gekelderd door de politieke situatie. Vandaag hoorde ik dat er een banda aankomt (staking) vanaf 2 april tot 12 april maar ook is er een koolbanda (groente) en dat geeft voor de nepalese bevolking weer ongemak en dure kosten.
Na een heerlijk stil nachtje in dit relaxe oord wordt ik vroeg gewekt door de vogels die een uitgebreid fluitconcert weggeven en als ik dan de deur open is mijn eerste aanblik de schitterende Machhapuchehare oftewel de Staartvinberg deze staat vol trots te pronken recht voor mij uit en helder in al zijn pracht dat ik eerst ademloos sta te genieten en dan pas de camera pak. Ik voel me als een kind zo blj dat ik dit mag zien. Later op de dag verdwijnt de berg in de wolken en komt ook verder in de week nog maar zelden te voorschijn.
Het weer is afwisselend strak blauw en dan een dag met bewolking met soms een regenbuitje. Er is een avondklok om 10 uur 's avonds moet alles dicht en stil zijn, normaal is 5 min later geen probleem maar hier wordt streng gecontroleerd door de politie vermoedelijk doordat in de bergen het centrum van de maoisten ligt.
Pokhare ligt aan het 2,5 km lange pewameer , waarin men volop actief is met vissen.
Het is mogelijk om vroljke gekleurde roeibootjes te huren en daarmee peddelen je relax over het meer naar de overkant. Je hebt maar een riem zodat je op de achterkant van de boot gaat zitten op te peddelen tenslotte past vaart en snelheid niet in de aard van de nepali behalve als ze gaan lopen dan zijn ze een stuk sneller zonder schijnbare vermoeidheid. Ook de wandeltijd die ze aangeven mag je gerust verlengen. Dit merkte ik de eerste dag goed toen we voor het project om een kind te bezoeken de bergen ingingen, en zei een half uurtje lopen dit werd 50 min klimmen.

Over het project,de kinderen hier in pokhare zijn een jongen en een meisje. Het meisje is eigenlijk een jonge vrouw van 18 jaar. Haar naam is Dhan Maja Sharma. Zij is toen ze tussen de 6 en 9 maanden oud was gevallen en heeft daarbij hersenletsel opgelopen. Ze is de jongste van 7 kinderen. Dhan Maja leeft met haar moeder,Gangi Sharma (63 jaar ) hoog in de bergen.
Om er te komen nemen we eerst de bus uit Poghare en slingeren zo'n klein uurtje omhoog, stappen op een bergpas uit en lopen dan een kleine 50 minuten alleen maar trappen omhoog door de heuvels totdat we bij een aantal boerderijachtige hutjes aankomen de praktische tegen elkaar aanstaan met enkel korte smalle paadjes ertussen. Net of er maar een klein stukje grond geschikt is om te bouwen en iedereen elke meter benut heeft. Daar ligt Dhan Maja voor het hutje op het erf, te genieten van de biscuits die we meegenomen hebben. Helaas ben ik dit keer in de haast mijn digitale camera vergeten en houden jullie de foto's voorlopig nog te goed. Van haar moeder begrijpen we dat Dhan Maja het mentale niveau heeft van een 2 jarige en ik merk en zie dat ze een halfzijdige verlamming heeft waarbij de linkerarm totaal geen functie heeft en haar linkerbeen een contractuurstand heeft ontwikkeld zodat ze er niet op kan staan.
Ze beweegt zich voort met steun van haar rechterhand door op de grond af te zetten en schuift met haar billen naar de plek waar ze heen wilt. Hoewel het misschien mogelijk is haar met veel moeite en geduld nog iets te leren is het de vraag of ze er gelukkige en vroljker door wordt en dat is ze nu wel. De grootste zorg van de moeder is de toekomst wat gebeurt er met haar dochter als moeder overlijdt of niet meer er voor kan zorgen. En die vraag te beantwoorden is niet gemakkelijk.
Ook voor de jongen, Nil Raj Baral, is de hulpvraag niet duidelijk. Als ik hem thuis bezoek is het al snel duidelijk wat men bedoelde met slow mental deze jongen is 20 jaar en heeft het Downsyndroom. De familie heeft al alles gedaan aan onderzoeken en artsen en hij is zelfs 4 jaar naar school geweest. Hij lijkt goed verzorgd te worden met liefde door de hele familie, hij is vrolijk maar werkt niet. Ik krijg de indruk dat de familie alles uit de kast wil halen want de westerse methodes zijn immers de beste. Hier komt toch een stukje acceptatie en kennis over het ziektebeeld om de hoek kijken.
Om toch een beter beeld te krijgen van de mogelijkheden hier netwerk ik verder door en maak een afspraak bij de CBRS organisatie. Hier wordt ik uitgebreid ontvangen en leg hun de beide situaties voor. Dhan Maja wordt in hun homevisitingprogram opgenomen en men vertelt dat men tot 25 jaar werkte maar nu zijn er plannen om langer te begeleiden. Ze hebben een uitgebreide regio maar in het Pokhare district richten ze alleen op de fysieke beperking en verwijzen ze voor Nil Raj naar een Mentally retarded association mogelijk is hij daar al bekend. Na 2 uur praten en een rondleiding heb ik een positief en uitgebreid beeld van de organisatie wat ik in Nederland wil terugkoppelen.

Er gebeurt nog veel meer hier. Terwijl in Nederland Goede Vrijdag gevierd wordt is hier Holy gevierd een feest waarbij je onder de kleurstof en water komt als je op de verkeerde plek bevindt, een erg vrolijke gebeurtenis. Zie ook de foto's
Ik heb mijn rugzak gepakt en vlieg morgenvroeg naar Jomsom en ben dan 10 dagen lang een stukje lopen op het dak van de wereld.
Nameste mero sathie's

  • 26 Maart 2005 - 08:08

    Hanny:

    Hallo jos
    waarschijnlijk lees je dit niet meer voor je "vakantie"
    Wat heerlijk dat je nu de reis hebt kunnen maken en zo'n duidelijk beeld hebt van de kinderen.hier is de lente in volle gang, de narcissen springen de grond uit, daar genieten wij intens van.Veel plezier en geniet!!!. liefs hanny

  • 26 Maart 2005 - 11:01

    Janneke:

    Het blijft een welkome afwisseling om jou verhalen tijdens de weekenddienst te lezen. Het moet echt super zijn in Nepal. Ik krijg de indruk dat je met hele kleine beetjes enorm veel kan betekenen voor de mensen daar. Geweldig!!
    veel plezier tijdens je trekking en we horen wel weer iets van je.
    Groetjes Janneke

  • 26 Maart 2005 - 19:45

    Ico:

    Heel fijne trek gewenst van de Gouda-kliek! Wij kijken nog maar even naar de panoramafoto van de Annapurna-range. Jaloers? Ach, een beetje maar.. Hier was het vandaag lekker fietsweer en heb ik een tochtje langs Woerden en Oudewater gereden: ook leuk. Morgen Grote Bos!

  • 26 Maart 2005 - 19:45

    Marja:

    Wer zo'n geweldig reisverslag. Je zou er bijna een boek van kunnen maken. Ik hoop dat je van 'je trek'heerlijk gaat genieten en heel veel mooie kiekjes naar ons door kunt sturen.
    Groetjes Marja

  • 27 Maart 2005 - 05:14

    Annemieke V.:

    ha die Jos,
    eindelijk kan ik weer jou berichten lezen, was iets mis met de computer.
    dus nu heb ik net een stuk of drie verhalen van jou gelezen. wouw, ik ben iedere keer onder de indruk. volgens mij kan je daar prachtig werk verrichten!! veel plezier tijdens je trippie, denk aan je, groetekens!! Annemieke

  • 27 Maart 2005 - 08:11

    Patrick:

    Hallo Jos,
    Ik blijf genieten van je reisverhaal en de foto's. Ik kijk al uit naar het vervolg. Beste groet.

  • 27 Maart 2005 - 17:45

    Tine:

    Best spannend om te lezen hoe je poogt een juist beeld te krijgen van de mogelijkheden voor de verzorging van die kinderen !! En de natuur die is gewoon prachtig, moet je bij stilstaan en genieten...op je 10-daagse wandeling op het dak van de wereld, wil je eens heel goed en hard alle positieve energie uitroepen...misschien voelen we er eens iets van hier bij ons...Tot gauw, Jos !!

  • 28 Maart 2005 - 14:16

    Louis:

    Hoi Jos,

    Misschien dat je in Jomsom nog een internetcafe vindt; als ik me niet vergis komt de Annapurna trek daar (vlak) langs. Pokhara was voor ons ook de uitvalsbasis bij de Dhaulaghiri trekking, alleen moesten wij er met de bus naar toe. Je ziet dan wel weer hele mooie natuur onderweg...
    Ik hoop in ieder geval dat je een mooie trekking kunt maken, en ik wil je in ieder geval alvast feliciteren met je aankomende verjaardag! Je kunt je geen mooiere plaats wensen om die te vieren!
    Groetjes,

    Louis van der Heijden

  • 30 Maart 2005 - 20:54

    Ben Betz:

    Hallo Jos
    Het lijkt me het absolute einde om dit mee te maken, klasse. Compliment voor je makkelijke schrijfstijl. Geniet ervan groetjes.

  • 31 Maart 2005 - 09:10

    Roelien Markus:

    Hallo Jos en van harte gefeliciteerd met je verjaardag!! Roelien wil je van harte gelukwensen met deze dag. We hopen dat er een leuke gaat worden.

    Groet uit een lente-actig nederland.

    Bewoners en personeel van Groep 35 "de Wingerd"

  • 31 Maart 2005 - 14:16

    Johan:

    Hoi Jos,Je site is niet alleen lezenswaardig door je schrijfstijl,maar ook vanwege de leuke reacties.
    We dachten vlot te zijn maar Roelien en vele andere zijn ons al voor.
    Gefeliciteerd met je verjaardag en maak er een leuk dagje van.Als ik dit schrijf is het in Nepal al bijna 1 april.Liefs van je Papa

  • 31 Maart 2005 - 14:44

    Joke:

    hallo lieve jarige Jos
    van harte gefeliciteerd met je verjaardag Je reisgenoot heeft vast niet voor je gezongen Dus doen wij het voluit voor je.
    met veel lieve en goede wensen voor het nieuwe jaar Ik zou graag even bij je willen zijn en meegenieten van de bergen wij werden verrast door Jannie B Er werd een prachtige bos bloemen bezorgd omdat jij jarig bent Ze wordt nog steeds verzorgd in het verpleeghuis lief he veel plezier en een fijne dag dikke kus mama Joke

  • 31 Maart 2005 - 17:31

    Ludy:

    hallo Jos
    deze keer kreeg ik niet automatisch bericht van weer wat op je site vandaar een beetje laat maar met veel plezier weer al je belevenissen gelezen. Heel veel groetjes en gefeliciteerd met je verjaardag op wel een heel bijzondere plek. Ludy ook van de rest van de familie

  • 31 Maart 2005 - 19:47

    Willie Soeting:

    Hallo Jos
    Fantastisch dat je een 10 daagse trektocht gaat maken. Geniet ervan en sukses met het wandelen.
    Een tip, vergeet je camera niet!! Groetjes...

  • 31 Maart 2005 - 20:00

    Carel:

    Hoi Jos, Wat laat, maar alsnog proficiat. Veel plezier nog in je vakantie’,tje (?). Ondertussen zullen wij komend weekend even exposeren. Je hoort nog hoe het gegaan is.
    groeten

  • 31 Maart 2005 - 21:08

    Marjo:

    Hoi Jos,
    Vandaag nog geen tijd gehad
    om jou hele verhaal te lezen. Maar wij wilden toch even bij jou stil staan op deze feestelijke dag in een voor jou geweldige omgeving.
    JOS HARTELIJK GEFELICITEERD
    MET JE VERJAARDAG.
    Ik denk nog terug aan afgelopen jaar waar je op
    je verjaardag je reis naar
    Nepal aankondigde en je verjaardagsbezoek een stukje in je dagboek schreven.
    Is 1 April daar ook een grapjes maak dag?. Nou onze
    Bert is al volop bezig van
    alles te bedenken. We zijn benieuwd voor morgen.
    En voor jou daar een speciale verjaardag en we denken aan jou

    Groetje Theo,Marjo,Bert

  • 31 Maart 2005 - 22:28

    Wim En Lijnie:

    het is hier lente. iedereen isbezig met
    plannen voor de vakantie
    Maar vandaag is het jouw dag: 1 april. We wensen jou een fijne dag.in de gloria, yhiep, hieo, hoera.

  • 01 April 2005 - 08:39

    Tine:

    Er is er een jarig hoera hoera ..en dat ben jij !!!! Heel gelukkige verjaardag, maak er iets speciaals van op het dak van de wereld !!!!

    Nog veel fijne jaren en uitdagingen ....

    tine

  • 01 April 2005 - 08:41

    Patrick:

    Hallo Jos,
    Ik sluit me aan bij alle vorige sprekers. Gefeliciteerd!

  • 01 April 2005 - 10:16

    Christa:

    Lang zal ze leven etc etc.
    geniet van JOUW dag!!!
    Liefs van ons allen hier in Breda.

  • 01 April 2005 - 12:28

    Agnes:

    Hoi Jos,
    geweldige uitvinding zo'n website, zo blijven we op de hoogte. Maar belangrijker: gefeliciteerd met je verjaardag! Ik hoop dat je een leuke dag hebt.
    Af en toe blijf ik eens hier naar kijken. Daarstraks had ik een punt tussen je voor- en achternaam gezet, gaf een gek effect, ander taalgebruik, andere plaats, dus ik dacht dat ik heel wat gemist had.Bleek de verkeerde persoon... Agnes

  • 01 April 2005 - 14:27

    Karin:

    he jos,
    Gefeliciteerd met je verjaardag, hebben ze daar ook slagroomtaart? Fijn om te lezen dat het allemaal zo goed met je gaat, geniet er nog maar even van voor je weer je wit pak aan mag
    Groetjes Karin

  • 01 April 2005 - 18:36

    Heidi:

    Lieve Jos,Van harte gefeliciteerd! wens je veel goeds op je pad daar en voor het hele komende jaar. Ga morgen met Toon een stuk van het Pieterpad lopen, tussen Hardenberg en Ommen. Genieten van het fraaie lenteweer. De jongens zijn de hele dag druk in de weer met scoutingactiviteiten. Veel liefs van ons allemaal.
    Toon Stijn Daan en Heidi

  • 04 April 2005 - 04:27

    Jeanne:

    Hallo Jos!

    zo te lezen heb je het goed in Pokhara. Is inderdaad een heel ander verhaal dan hectisch Kathmandu. Even langs deze weg van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Leuk dat je ook naar Jomsom gaat. Het is mij alles bij elkaar goed bevallen. Zeker het steeds wisselende zicht op Macchapucchare is fantastisch. Hoe loopt jouw route? Vergeet je niet om naar Poonhill te gaan? Ben benieuwd naar jouw verhalen.
    We spreken elkaar wel weer bij Pilgrims' of anderszins

    Groet van Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 64430

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: