Hoe Nepal mij in Nicaraqua brengt - Reisverslag uit Waalre, Nederland van jos markus - WaarBenJij.nu Hoe Nepal mij in Nicaraqua brengt - Reisverslag uit Waalre, Nederland van jos markus - WaarBenJij.nu

Hoe Nepal mij in Nicaraqua brengt

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg jos

10 April 2006 | Nederland, Waalre

Zoals iedereen heeft kunnen lezen was het verblijf in Nepal zeer inspirerend. Ook de periode na mijn thuiskomst gloeide de energie en creativiteit nog na . Ik voerde allerlei plannen uit zo heb ik onder andere mijn zolder rigoureus laten verbouwen en hebben enkele vrienden zich al verbaasd over de witte, rustige en serene ruimte die daar is ontstaan. Een plek voor mijn hobby fotografie waar ik me heerlijk kan bezig houden met het sorteren en uitzoeken van de foto’s.
Maar ook een ruimte voor logé ’s en gasten, jullie zijn dan ook altijd van harte welkom.

Eind januari hadden we onze jaarlijkse expositie van de fotoclub Waalre. Met een klein aantal mensen hebben we naast onze clubavonden een groepje waar we met behulp van een fotocoach ons proberen te verdiepen door ons in een thema vast te bijten. Voor mij was dat dit afgelopen jaar het thema wasgoed en een documentaire serie over Nepal. Dat laatste viel niet mee( teveel foto’s om uit te kiezen) maar ik ben wel enorm enthousiast geworden en vindt de documentaire fotografie erg boeiend onderdeel van de fotografie.
Deze speciale presentatie van onze hele groep was zeer apart en heeft aan iedereen vele positieve reactie’s opgeleverd.
Voor mij betekende dat mijn fotocoach Hans Zoete mij benaderde over een fotoproject in het kader van de stedenband Eindhoven –Chinandega ( een stad in Nicaragua). Deze stedenband bestaat 20 jaar en daarom wil men een uitgebreid cultureel programma realiseren. Dit fotoproject wordt daar een onderdeel van.
De voorlopige titel luidt: “als ik het niet zelf gezien had” en men wil de overeenkomsten en verschillen van het leven en de levensomstandigheden van kinderen tussen de 6 en 12 jaar zowel in Eindhoven als in Chinandega zichtbaar maken. Het doel is uiteindelijk een dubbele tentoonstelling een hier in Eindhoven en een in Chinandega. De amateur-fotografen worden begeleid door een fotojournalist en een professionele documentaire fotograaf. Er werken 10 amateur-fotografen mee die de reportage gaan maken, hiervan kunnen er twee naar Chinandega in Nicaragua waar we worden opgevangen door de zusterorganisatie Chinantlan die ons dan introduceert op de diverse locatie’s. De verblijfskosten is voor eigen rekening, de reiskosten(vliegticket) worden betaald. Er zijn 4 grote thema’s wonen, onderwijs, gezondheidszorg en werk/vrije tijd die we in beeld gaan brengen.
Door de stichting zijn de afgelopen maanden een 3- tal avonden gehouden waarin de belangstellende fotografen op de hoogte werden gebracht van de doelen en voorlichting gegeven over het land. Nicaragua is na Haïti het armste land in die regio.
Afgelopen woensdag 5 april was het zover dat ik mij moest presenteren samen met de overige 4 kandidaten, hierna werd gestemd. Dit was best een spannend moment voor mij. Vanaf het begin dat ik erover hoorde (januari) was het al duidelijk dat ik er heen wilde maar er waren meer kappers op de kust. Uiteindelijk kreeg ik 10 van de 12 stemmen en staat vast dat ik er heen ga. Jippie, ik sprong een gat in de lucht.
Natuurlijk wil ik dit weer gezellig met iedereen delen en jullie op de hoogte houden van dit bijzondere project. Ik vertrek op 8 juni en ben op 19 juni weer terug uiteindelijk 10 dagen die zeer intensief zullen zijn maar hoopvol mooi werk gaan opleveren en dit keer Nicaragua in het spotlicht zullen zetten. En wie weet bezoeken jullie straks de tentoonstelling.

  • 11 April 2006 - 05:54

    An:

    Hoi Jos
    Gefeliciteerd met je uitverkiezing.
    Wat fantastisch voor je !

  • 11 April 2006 - 06:07

    Gerda:

    Jos, weer een hardstikke leuk stuk om te lezen. Succes met de voorbereidingen voor je volgende uitdaging

  • 11 April 2006 - 07:39

    Yvonne:

    Proficiat Jos,
    Mijn atlas is weer mijn grootste vriend
    Succes

  • 11 April 2006 - 16:08

    Hanny:

    geweldig, gefeliciteerd,gr hanny

  • 11 April 2006 - 17:09

    Ludy:

    Hallo Jos weer een geweldig leuk stukje wat je geschreven hebt en natuurlijk is dit een heel leuk vervolg.
    Misschien moet ik maar met je mee want ik lees dat er veel kappers op de kust zijn (haha) In elk geval alvast heel veel succes met weer een nieuwe uitdaging.

  • 11 April 2006 - 19:46

    Marjorie:

    Wouw Jos wat een geweldige kans voor je. Alvast heel veel plezier en ja we moeten gauw eens live iets afspreken. Ik heb je ook het eea te vertellen!

  • 12 April 2006 - 06:57

    Karin:

    hoi Jos, ben weer erg benieuwd hoe je dit gaat bevallen en hoeveel energie je daar weer op doet. Succes!!

  • 12 April 2006 - 07:31

    Lenie En John.:

    Hallo Jos, leuk om weer van je te horen, geweldig joh..naar Nicaragua. hoop dat je een geweldige tijd tegemoet gaat, wij zitten nu veel op deze site,want ons nichtje zit op dit moment in Ecuador (een project met straatkinderen). geweldig toch om dit allemaal te kunnen doen!! hoop weer van je te horen groetjes uit Weesp

  • 12 April 2006 - 07:40

    Truus:

    Te gek Jos dat jij je hobby op deze manier kunt koppelen aan een maatschappelijk project. Succes en veel plezier

  • 13 April 2006 - 09:32

    Hannie Betz:

    Jos, ik volg je weer op de voet en vertaal alles voor Paco.Wat een prachtige foto´s en leuke tekst. Gefeliciteerd ! EN VEEL SUCCESS!Veel liefs vna je nicht in Spanje

  • 13 April 2006 - 18:19

    Annemieke V. Te O.:

    ha die intensief bezige Jos,
    wat ben je toch een druk bijtje. verbouwen en weer uitvliegen zijn wel jouw favoriete dingen. maar keileuk,joh.gefeliciteerd!

  • 13 April 2006 - 19:45

    Marja:

    Joepie, van harte gefeliciteerd Jos. Ook wij kunnen dus weer straks meegenieten van je reisverhalen. Ik verheug mij er nu al op.

  • 13 April 2006 - 20:31

    Elsbeth:

    Beste Jos,
    Wat super voor jou om naar Nicaragua te gaan; wat leuk om zo verkozen te worden. Heb je nog tijd om mij in je verbouwde huis te ontvangen voor je gaat? Ik liep de afgelopen 2 weken iedere dag op 't verkeerde moment te denken aan jou om te bellen en 's avonds word ik nogal door mijn kids in beslag genomen. Hoe is 't verder met jou; ben erg benieuwd na onze ontmoeting in 't Catrien.
    Bel jij mij? Na de Paas ben ik weer thuis. We gaan zeilen met onze eigen boot.
    Veel liefs en fijne paasdagen!!
    Elsbeth

  • 15 April 2006 - 19:55

    Joke En Johan:

    Hallo Jos we zijn weer thuis.Na jouw telefoontje zijn we meteen gaan kijken op je website Wat leuk om je avonturen te volgen.Jammer dat je zo kort gaat,anders hadden we een reisje voor ons kunnen plannen.Heel veel plezier en succes toegewenst Mama en Papa

  • 16 April 2006 - 14:27

    Louis En Nelly:

    Hallo Jos
    Wat fijn dat de reis doorgaat ik hoop dat je er veel van zal genieten. Je website is geweldig. Wij wensen jou een hele fijne tijd. groetjes Nelly

  • 17 April 2006 - 10:22

    Ben En Greet:

    Hallo Jos
    Hartstikke goed meid, geniet ervan. Nichten en nevendag doen we later in het jaar. Ik volg je op de voet.

  • 26 April 2006 - 22:09

    Nica Chica:

    Dag Jos,

    Leuk om even op je weblog te neuzen. Ik ben nog lang niet uitgekeken. Ik ben ook zeer nieuwsgierig op wat er nog op zal verschijnen. Ik kijk al uit naar juni om samen met jou en Noor op pad te gaan.

    Liefs, Petra

  • 22 Juni 2006 - 19:39

    Mirena:

    dat de energie en de creativiteit van deze reis, je "Nepal-gevoel" weer terug gekomen is. En een lange tijd mag blijven. Ik zie uit naar je foto's. En een beetje naar de wijze lessen die je hebt geleerd m.b.t. camerabediening.
    tot snel, liefs mirena

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 64426

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: