oriëntatie nicaraqua - Reisverslag uit Waalre, Nederland van jos markus - WaarBenJij.nu oriëntatie nicaraqua - Reisverslag uit Waalre, Nederland van jos markus - WaarBenJij.nu

oriëntatie nicaraqua

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg jos

04 Mei 2006 | Nederland, Waalre

Het is stimulerend om te merken dat jullie weer zo massaal en enthousiast blijven reageren. Dat geeft mij een sterke prikkel om maar weer te gaan schrijven en op die manier houden we elkaar in evenwicht.
Ik denk dat voor vele onder ons Nicaragua een onbekend oord is. Oké, de ligging in Midden-Amerika is misschien bekend en wie weet, kennen sommigen de naam van de hoofdstad Managua maar dan heb je het vaak gehad. Met mij was dat voor kort ook zo.
Echter het leuke van voorbereiden op de reis is dan ook het verdiepen en inlezen over allerlei wetenswaardigheden over het land en zijn bewoners. Het verkennen van een deel van deze informatie is al een stukje reizen, reizen in mijn hoofd, dromen over de belevenissen die vast wel op mijn pad komen en die ik dan vol verve weer probeer door te geven aan jullie.
Eerst nu wat losse informatie over Nicaragua, het is het grootste land van Midden-Amerika met 4,9 miljoen inwoners. De officiële taal is Spaans. Helaas heb ik nog geen spoed cursus Spaans gevolgd maar ook nu hoop ik met handen en voeten en vooral door middel van de camera te kunnen gaan communiceren met de mensen.
Nicaragua ligt in het westen aan de Grote Oceaan en in het oosten aan de Caribische Zee. Verder grenst het aan het noorden aan Honduras en in het zuiden aan Costa Rica. Zie ook het kleine landkaartje bij de foto’s. Je vindt het plaatsje Chinandega in het noord westen. De naam van het land komt van een oorspronkelijke Indiaanse hoofdman, die aan de macht was toen de Spanjaarden arriveerden en het land veroverende, dit was rond 1522. In 1838 wordt Nicaragua weer onafhankelijk van Spanje.
Geologische heeft het land ook 3 grote streken net als Nepal. In het oosten begint een enorm uitgestrekte jungle en moerasgebied die slecht en moeizaam toegankelijk is vooral in de regentijd hieraan grenst de vulkanenstreek en daarachter ligt de dichtstbevolkte kuststreek met de vruchtbare bossen, meren en stranden.
Een leuk kennisfeitje is dat naast de vele kleurrijke hangmatten, schommelstoelen een van de belangrijkste souvenirs zijn. Zie je mij sjouwen? Denk het niet. En dat het plaatsje Chinandega hele goede en lekkere rum van uitstekende kwaliteit produceert de “Flor de Cona”.Kijk, nu droom ik, al schommelend met een glas rum in de hand, dat lijkt me wel wat hoor!
De keuken schijnt goed te zijn, veel fruit en verse producten maar voor de meeste inwoners bestaat de maaltijden uit simpel rijst met bonen. Ook dat komt bekend voor maar waarschijnlijk gebruiken ze hier andere kruiden als in Nepal.
Gezondheidszorg is een van de onderwerpen die we proberen te fotograferen nu kreeg ik de kans om een leuke serie te maken van Florentine in mijn eigen ziekenhuis. Florentine is 9 jaar en had de pech om in de carnavals vakantie haar onderbeen te breken. Ze mocht er een lange tijd niet op staan maar op 19 april kwam ze op controle en kon het gips eraf en voorzichtig mocht ze haar been weer gaan gebruiken.
Er is nog geen selectie geweest van de foto’s dat gebeurt pas in een veel later stadium maar een eerste voorzetje geef ik jullie al.
Er zijn in totaal 5 bijeenkomsten afgesproken waarbij de groep amateur-fotografen bijeenkomt en laat zien wat er al gemaakt is, dit wordt besproken met en door Joyce van Belkom, een fotografe die de hele groep begeleid en van advies voorziet.
Over het Nica-team (dat zijn 3 dames) vertel ik jullie in een volgend berichtje meer.
Verder is het leuk om te melden dat de fysiotherapie studenten, die bezig zijn met een handzaam boekje met oefeningen voor kinderen met Duchenne bijna klaar zijn. Ik heb al een concept boekje onder ogen gezien en het product ziet er erg goed uit. Dit is nog een staartje uit Nepal.
Voordat ik naar Nicaraqua vertrek mag ik eerst nog een lang weekend naar Berlijn samen met 5 vrienden. Dit is in het teken van onze lange vriendschap die ontstaan is tijdens een Griekenland reis 25 jaar geleden, een jubileum reisje dus, waar het begin van mijn reisvirus is begonnen.

  • 05 Mei 2006 - 06:42

    Doret (Nepal):

    Jos, hartstikke leuk wat je gaat doen! Ben heel benieuwd naar je foto's. Maak er iets moois van op alle vlakken!

  • 05 Mei 2006 - 08:16

    Carla De Natris:

    Hoi Jos, wat heerlijk dat jij weer bent uitberkoren. Soms worden wensen vervuld...

  • 06 Mei 2006 - 07:50

    Ludy:

    Ha die Jos
    Blijf jij maar lekker enthousiast doorgaan dan komt het met die foto's ook wel goed en communicatie zal voor jou het probleem niet zijn.
    Veel succes met de verdere voorbereidingen.
    Ludy

  • 06 Mei 2006 - 16:28

    Imke:

    Hoi Jos, toevallig zag ik je bericht in mijn mailbox en het trok mijn aandacht omdat ik nu zelf in Nicaragua zit. Het is werkelijk een fantastisch land en de rum is inderdaad heerlijk!!! Over de keuken moet ik je helaas teleurstellen. Kip, rijst en bonen krijg je hier 3 keer per dag op je bordje. En van kruiden hebben ze nog nooit gehoord dus erg gevarieerd is het niet. Gelukkig is er een positief punt aan de keuken, ze hebben aan de kust heel veel vis en heerlijke kreeft!!
    Om alvast in de stemming te komen; er staan wat foto's op onze website: www.dewereldaanonzevoeten.punt.nl
    Heel veel plezier met voorbereiden
    (een paar woorden spaans kunnen is trouwens wel erg handig, al is het alleen maar om toestemming te vragen om een foto te maken!!!!)
    Groetjes,
    Imke

  • 07 Mei 2006 - 19:32

    Joke En Johan:

    Niet alleen jij bent met Nicaragua bezig,door jou leren wij ook weer een ander stukje van de wereld kennen.Een vraag Is Florentine toevallig een nicaguaanse ? Of is het nicaraguaanse.Ik kan het wel typen maar niet vlot uitspreken.Eeen fijn weekend in Berlijn,groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 64430

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: