terugblik op het verblijf in Nepal - Reisverslag uit Waalre, Nederland van jos markus - WaarBenJij.nu terugblik op het verblijf in Nepal - Reisverslag uit Waalre, Nederland van jos markus - WaarBenJij.nu

terugblik op het verblijf in Nepal

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg jos

15 Mei 2005 | Nederland, Waalre

Met een open mind zonder al te grote verwachtingen ben ik naar Nepal gegaan. Natuurlijk was ik wel redelijk voorbereid, ik ben erover gaan lezen, ben wezen praten met mensen maar ik moest het zelf allemaal nog gaan ervaren. En dat is zoals jullie hebben meebeleefd geweldig geweest.
Het meeste wat me is opgevallen dat ik in Nepal gewoon bij de dag kon leven. Ik maakte kleine plannetjes en vulde nog niet compleet de dag of week in maar kon aan het einde van een dag eigelijk altijd met een tevreden gevoel de dag sluiten. Juist de vele vaak onverwachte ontmoetingen met mensen die ik dan net op het juiste moment trof, informatie die ik kreeg heeft me als heel bijzonder getroffen. In een korte tijd bouw je hier een kleine kring vrienden en bekenden op.
Voorlopig laat het verblijf in Nepal een heel warm en gelukkig gevoel achter. Een periode die mij meer heeft gegeven dan wat ik had verwacht. Ik heb genoten van elke dag, de ruimte die ik kreeg om in mijn eigen ritme te leven. Geen structuur, geen vaste afspraken van werk, club of vereniging. Dat is iets wat hoort bij een westers land zoals hier in Nederland. Maar niet in Nepal past en wat ik ook absoluut niet heb gemist. In Nepal zijn geen tijdschema’s van bussen zelfs de vliegtuigen hebben standaard vertraging ( al was de terugreis wel erg overdreven ). Men spreekt hier van Nepali time en dat is meer dan het Brabantse kwartiertje. Ook het feit dat men geen adressysteem heeft met een straatnaam of nummer waarom zou je? Je komt er toch wel door te vragen en opnieuw ontstaat dan weer een ontmoeting. Men heeft hier de tijd of geeft de indruk van tijd te hebben voor jou.
Ik wens iedereen eigelijk zo’n sabbitical tijd en ruimte toe. Ik heb me geen toerist gevoeld doordat ik een redelijk vaste standplaats had en een kleine taak mocht verrichten. Toch ben ik op verkenning geweest door dit prachtige land. Een land dat veel te bieden heeft. Niet alleen vanwege de prachtige natuur, de bergen, de vele soorten landschappen maar ook vanwege de warme, vriendelijke bevolking met hun eeuwenoude en kleurrijke culturen. Je moet wel met een open blik kijken en niet onze westerse kritische blik van normen en waarden en hygiëne eisen hier op bezoek komen. Als je dan naar Nepal komt krijg je een fantastische vakantie en neem je een stukje Nepal in je hart mee terug. Ondanks de maoïsten dreigingen, de problematiek en onrust van de stakingen en het incident van verlies van mijn portemonnee heb ik me altijd en voel ik me steeds veilig en vrij in Nepal. Je bent enorm welkom, blij zijn ze met je als toerist maar ook als persoon gewoon als mens je te ontmoeten. Daarom mocht je ooit aan Nepal als vakantieland denken dan kan ik dat van harte aanbevelen en weet ik zeker dat je een geweldige tijd aan zult beleven.
En dan lijkt het misschien dat ik nu definitief afscheid neem van Nepal maar niks is minder waar omdat ik namelijk nog sterk betrokken ben bij het project zul je in Nederland via de website of een andere weg zeker nog wat gaan horen .
De plannen liggen er om een fondswervingsactie te starten in welke vorm weten we nog niet
maar dan kun je waarschijnlijk ook mijn foto’s van Nepal zien en muziek luisteren.
Het kan nog even duren maar blijf voorlopig ingelogd of meld je opnieuw aan zodat je tijdig van de plannen op de hoogte bent.
Vanuit ons eigen kikkerland dit keer een brabantse groet,
Houdou en tot het volgende bericht.

P.s. speciaal voor de noren maar ev. ook voor anderen lezers(spanje), als je ingelogd staat krijg ik jullie e-mail adres en kan ik ook persoonlijk mailen, zonder mailadres blijft het lastig communiceren.

  • 15 Mei 2005 - 11:12

    Marjorie:

    Hoi Jos,

    We moeten eens gauw iets afspreken want we hebben heel wat bij te praten. Ik bel je snel ok? groetjes

  • 15 Mei 2005 - 11:31

    Ludy:

    Hallo Jos
    Bedankt voor de moeite die jij genomen hebt om ons te laten meegenieten van jou reis.
    Ik wens je weer een goede start in ons kikkerland met al zijn planningen. tot snel, Ludy

  • 15 Mei 2005 - 16:29

    John En Lenie Weesp.:

    Hoi Jos, welkom thuis!!
    Het was echt geweldig om al je belevenissen te lezen, we hebben niet constant reactie gegeven i.v.m. onze eigen vakanties naar de wintersport en de dominicaanse republiek, maar we hebben je op de voet gevolgd.
    Nog hartelijk bedankt daarvoor, ik wens je heel veel sterkte de komende tijd, je zult wel weer in het ritme moeten komen!!
    Misschien tot horens of tot mails, groetjes van ons uit Weesp.

  • 18 Mei 2005 - 12:28

    Marja:

    Jos, je hebt je als een ware schrijfster ontpopt. Ik heb erg van je verhalen en foto's genoten. Bedankt en groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 98
Totaal aantal bezoekers 64424

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: