Langtang, gosainkund en helambu trekking - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van jos markus - WaarBenJij.nu Langtang, gosainkund en helambu trekking - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van jos markus - WaarBenJij.nu

Langtang, gosainkund en helambu trekking

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg jos

30 April 2005 | Nepal, Kathmandu

Zoals de titel al aangeeft ben ik op deze trekking door drie verschillende gebieden getrokken. Elk gebied heeft zijn eigen kenmerken. Niet alleen de natuur maar ook de bewoners en hun gewoonte's verschilden van elkaar. Voor mij was deze trekking ook anders omdat ik nu samen met Nienke erg veel plezier en lol heb beleefd vooral als we s' avonds in onze slaapzakken schoven.
De eerste week hebben we stralende uitzichten gehad, de tweede week stond vooral in het teken van de wandeltijd. Bijna elke middag was het raak,het trok dan dicht we liepen door de wolken en vaak begon het na drie uur te hagelen en te sneeuwen met enorme onweersbuien. Ik weet nu hoe luid dat kan galmen in de bergen. We hebben steeds het geluk gehad dat we op tijd binnen waren en met droge kleren aan (die nat waren van de inspanning) en een warm houtkacheltje waren de middagen knus.
Een aantal mensen vroegen zich al af hoe de verblijfplaatsen eruit zagen. Nu dat is erg simpel het zijn vaak houten hutten, met de toilet buiten soms een tuinslang waar ijskoud water uitstroomt en vaak geen echte wasplek. Het was ook dan te koud om je te wassen. In het eerste gebied waar de Tamang mensen wonen zijn de gezichten dan ookerg vuil vanwege de kou wast men zich gewoon niet te vaak. De houten britsen zijn erg smal en de houten planken lieten royale kieren zien zodat het niet erg was dat we vaak de enige gasten waren.
Onze startplaats is Dhunche liggend op 2100 meter en maar 180 km. verwijderd van Kathamandu. De reis begon met de lokale bus nou ja, lokale truck. De opstap was hoog in verband met de echte truckbanden die ook hard nodig waren. Bij het instappen in Kathmandu had iedereen nog keurig een zitplaats nummer dit veranderde al snel en gedurende de 9 uur durende reis zat het gangpad vol met zakken rijst,meel of noedels waarop mensen dan weer plaats namen. Ook de kippen (levende) gingen mee naar binnen de bus in op het bagagerek. We hobbelen de hele dag door zonder een echte pauze maar er zijn gelukkig een aantal checkposten waardoor we snel gebruik maakte van de berm voor een kleine toiletpauze. Uiteindelijk stoppen we wel voor een lunchpauze en dan wordt er meteen een wiel gewisseld. Niet alleen in de bus zitten mensen ook klimt de busboy regelmatig al rijdend op de bus om daar het geld te innen voor de kaartjes.
Vanuit Dhunche lopen we het Langtanggebied binnen. De eerste dagen lopen we door bamboebossen. Het is een grappig gezicht om tussen het bamboe de eekhoorns te zien. Ook zien we een andere soort aap met een witte krans om het gezicht. De jackpot een grote boskat ? ziet alleen onze drager die het een tijger noemt.
Geleidelijk aan komen we hoger en op de 5de dag zijn we op 3900 meter in Kanging Gumba. Het is die dag nevelig rondom de toppen en daarom bezoeken we de Yakkaas fabriek en een 600 jaar oud klooster. De echte yaks zijn prachtige beesten om te zien iets lager in het gebied hebben we kruisingen gezien tussen de yaks en de koeien nl. de yakkoe. De yaks kunnen namelijk niet onder de 200 meter leven daar is het te warm voor ze. De volgende ochtend is het kraakhelder en besluiten we een topje te klimmen 4300 meter voor het geweldige uitzicht en daarna lopen we terug naar 2750 meter. Volgens ons schema hadden we eigenlijk een rustdag maar die wilden we liever op de pas van Gosiankund gebruiken en later bleek dat we die ook hard nodig hadden. Het Langtang gebied lopen we vlot uit wel genieten we van de kleurrijke wiite en roze rhodondrendrons en velden vol blauwe irissen. Voordat we Gosainkund intrekken kunnen we nog 1 keer een warme douche nemen en daar genieten van.
Nienke heeft een maand geleden everst base camp gelopen en vindt deze trekking een stuk zwaarder want hier is het echt op en neer klimmen. Tijdens de klim omhoog, we moesten namelijk van 2200 meter naar 3350 meter denk je wel eens waarom ik dit nu wilde en waarom ik mezelf in het zweet moet werken. Het waren 3 lange uren maar zo gauw je boven bent overheerst het gevoel van voldoening.
Gosainkund is bekend om zijn 5 meren, 1 van deze meren is heilig. Een keer per jaar met volle maan rond september komen de gelovige hier een bad nemen want dan is Shiva (een god) ook in het water. Het gebied van Gosainkund bereiken we door eeuwenoude bossen met mosbedekte stammen en takken te lopen. Gosaikund ligt op 4300 meter een klein dorpje bestaande uit 4 families en de totale populatie is 11 mensen. De avond begint met een enorme hagelbui en de dochter van onze gastheer komt met een hagelpop binnen. De volgende dag gaan we de pas over 4600 meter door de verse sneeuw. Ik geniet enorm dat ik voor mij gevoel naar boven vlieg toch is het goed opletten waar je je voeten neer zet want stap je naast het spoor dan zak je tot je lies weg in de sneeuw. De afdaling na de pas is het goed opletten want het is glad. Nienke heeft het die dag erg zwaar (diarree) en ik merk dat ik iets teveel zon heb gehad goed verbrand en volgens mij een lichte zonnesteek daarom korte we de dag in en stoppen we eerder en dat is prima want we kruigen die middag plotseling bezoek van een bekende uit kathmandu met familie. En de volgende twee dagen trekken we samen op.
Ik kan welblijven schrijven maar het belangrijkste is dat het een prachtige natuurtrekking was. Orchis en oranje bramen die heerlijk smaakte, bij mensen in de keuken mochten zitten en zagen hoe ze kookten. Ook de afdaling via de Helambu streek waar we meer in de heuvels liepen en kleine dorpjes passeerden had zijn charme’s. En dan terug in kathmandu en weer genieten van de luxe van een badkamer en het andere voedsel is heerlijk.
Vandaag is het koningendag en dit vieren we met een echte vrij markt met oudhollandse spelletjes zoals stelt lopen en heuse poffertjes. We waren natuurlijk oranje gekeurd en het hollandse weer hadden we hier ook pijpenstelen regen kwam naar beneden vandaag.
Morgen ga ik mezelf verwennen in een schoonheidssalon pedicure voor die hardwerkende voeten en wie weet een ander kapsel. Ik heb beloofd nog langs een leprakliniek te gaan waar twee verpleegkundige uit het catrien werken. De laatste dagen worden nog goed ingevuld. Sommige van jullie zie ik alweer gauw life en anders hebben we nog de mail
Nameste mero sathie's

• 30 April 2005 - 15:43

Heidi:

Hoi Jos,harstikke leuk om weer te lezen! We genieten hier van taart en het gezellig samen zijn.Tot gauw, liefs Heidi

• 30 April 2005 - 15:54

Joke:

leuk om weer wat te lezen maar ik ben vooral blij dat je gezond bent aangekomen tot vrijdag in holland . mam

• 30 April 2005 - 16:03

Ico:

samen met de familie je verhaal gelezen: mooi hoor! Miek en ik hadden al tegen elkaar gezegd: ze zal het wel koud krijgen! Wij vonden het snachts in Kyanching gompa al zo koud en jij bent nog een stuk hoger geweest. Wij gaan lekker naar Frankrijk en hopen je snel weer eens te zien.

• 30 April 2005 - 16:25

Tine:

Hoi Jos,

geniet nog volop van de laatste dagen. Ik heb zelf bijna spijt dat je daar weg gaat want ik zal het lezen van die zo mooie avonturen missen !! Maar ik kijk er ook erg naar uit om jou terug te zien en honderuit te horen vertellen !! Tot heel gauw !!!!!

• 01 Mei 2005 - 08:09

Carla:

Wow, wat een belevenissen, wat zal je weer moeten afkicken in het Catrien... Maar hier is het ondertussen wel lekker weer, om je een beetje op te warmen...
    Groetjes,Carla de Natris

• 01 Mei 2005 - 13:03

Ludy:

hallo Jos wat een belevenissen weer. wij zijn net terug uit de extremadura. het was daar ook heel goed maar valt in het niets bij jou trekking. Volgens mij heb jij je vrije dagen goed gebruikt. tot snel Ludy

• 02 Mei 2005 - 06:11

Gerda:

Hoi Jos, weer een fantastisch bericht.

• 02 Mei 2005 - 13:48

Marja:

Ik begrijp dat het voor jou er bijna opzit. Ik zal je berichten zeker missen. Geniet er nog even goed van.
    Groetjes Marja

• 03 Mei 2005 - 08:03

Karin:

Hoi Jos,
    Leuke verhalen, en je bent inderdaad erg druk bezig.Geniet er nog even van!! Tot volgende week
    Groetjes Karin

• 03 Mei 2005 - 21:44

Wim En Lijnie:

een goede reis terug gewenst
    we zullen je reisverhalen missen :wehebben er van genoten
    welkom terug wim en lijnie

• 04 Mei 2005 - 08:48

Hanny:

Hoi jos
    Wij zijn net terug uit Londen.
    Prima gehad, maar als ik de bergen zie kriebelt het meer.

Nog even genieten, goede thuisreis. hanny

• 06 Mei 2005 - 12:42

Mario En Els:

Van harte welkom thuis, Jos, het moet geweldig geweest zijn. Els.