stadsdieren in nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van jos markus - WaarBenJij.nu stadsdieren in nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van jos markus - WaarBenJij.nu

stadsdieren in nepal

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg jos

16 Februari 2005 | Nepal, Kathmandu

Er is zoveel te melden, elke dag beleef ik wel iets nieuws en geniet ik van de momenten ,een flits, een beeld wat me treft en het is maar goed dat ik 's avonds mijn dagboek bij houdt.
Soms vallen de dingen niet meer op en daarom probeer ik met "jullie ogen" te blijven kijken. Ondertussen voel ik me hier als een vis in het water en dat terwijl het water dat ik gezien heb aardig smerig is ,toch zijn er ook plekken in de stad waar een groot rechthoekig waterbassin ligt.Een van de nepalese uitjes is om de grote karpers te voeren.Ik probeer nu een beeld te geven wat je aan rondscharrelende dieren kunt verwachten in een grote stad.
Over de zwerfhonden die overal zijn heb ik al eerder gemeld, het zijn er zeer veel in alle maten en soorten en het is al voor gekomen dat ik struikelde over de pups nog steeds roeren ze hun stem het liefst in de nacht verder zijn ze niet agressief maar rustig en speels.Katten ben ik nog maar weinig (2 keer) tegengekomen daarin tegen loop je regelmatig tegen de eenden op. Grote prachtige eenden die in de kleinste steegjes zonder water rondscharrelen vaak wat groenvoer wegpikken die de vrouwen bij het schoonmaken van de groente achterlaten en tegelijk hun dorstlessen met het straaltje water van de pomp.Ook constateer ik dat er meer duiven rondvliegen dan op de Dam De reden is vast het vele rijst wat geofferd wordt en daar pikken zij hun voordeel mee. Lastig is dat je goed moet uitkijken waar ik mijn was te drogen hang zodat ik maar 1x hoef te wassen.
Natuurlijk zwerven er ook kippen en hanen maar vaak zitten ze ook in een rieten mand hoewel beter gezegd staat er eeen mand over hun heen.Vreemder is echter de loslopende geiten met enorme flaporen en prachtige huiden soms hangt er een touw aan de nek met een steen aan de andere kant maar dat weerhoud geen geit om aan de wandel te gaan. Vanmorgen liep ik rond op een plein waar kinderen vrolijk aan het hinkelen en hoepelen waren en een halve meter verder lag een geitenkadaver, niemand haalt zo'n dier weg waarschijnlijk iets voor de grote roofvogels (gieren etc.) die je boven de wijken/stad ziet vliegen.
Verder ben ik nog de variatie van het chinese hangbuikzwijntje tegen gekomen die zo groot was dat ik er met een ware boog omheen ging. Deze lopen vooral in het vele afvalrond. Natuurlijk mag ik de runderen niet vergeten, niet erg in overdaad aanwezig maar het blijft vreemd als je op de dagelijkse routine bij het oversteken van het plein ineens weer op zo'n beest stuit. Niemand legt zo'n kalf een strobreed in de weg en zelfs de motors remmen af. Toch staan de tongen op het menu en zijn de nepalesen er gek op.
Misschien toch ook een vermelding aard dat zijn de dieren die je niet wilt zien of horen maar soms toch opduiken zo zat ik heerlijk te eten en merk ik vanuit mijn ooghoeken een beweging in het plafond. De meeste plafonds bestaan uit stro en latten met balken en dit geheel wordt met een groot doek strak gespannen afgewerkt als een soort behang en jawel, hoor een getrippel en gepiep maakt duidelijk dat boven mijn hoofd ook leven is. Gelukkig bleef hij/zij uit het zicht en was ik al klaar met eten, volgens de boy was het de huisgeest die elk huis heeft(rat of muis)meest waarschijnlijk de eerste en ik moet er niet aan denken dat die spontaan op mijn bord geserveerd te krijgen. Ik ben niet voor niets vegetarier en zeker hier !
Ik heb trouwens begrepen dar buffels hier volop gegeten en geofferd worden (koeien niet).En als bewijs kan ik foto's laten zien van een brandende en rokende bufel zijn hoofd wordt trouwens gescheiden gerookt.Deze was net geslacht getuigen de verse bloedsporen en ligt net naast een van de toch wel doorgaande route door baktapur.
Ook stuiten ik op een Newari ritueel nl. de Barthbanda een ceremonie voor jongentjes tussen 4 en 12 jaar, de beste leeftijd wordt door de priester bepaalt, ze worden kaalgeschoren op een plukje haar op het achterhoofd na en weer versierd met bloemenslingers. Er is volop muziek en vlaggen bij een tempeltje midden op een kruispunt van wegen waar alles gewoon voorbij loopt of rijdt.Als iedereen uitwijkt is dat om niet getroffen te worden van de slagaderlijke bloedstoten van de geiten die bij de keel doorgesneden zijn. Bij het aantal van drie geiten ben ik maar doorgelopen, de dieren ook de haan of kip wordt natuurlijk eerst gezegend voor ze geofferd worden. De reden voor het feest, de ceremonie is erg belangrijk namelijk na deze ceremonie kunnen de jongens pas trouwen en als laatste toevoeging ook participeren in het geloof ze weten dan de belangrijkste rituelen maar dit vertellen ze pas als laatste.
Verder over mijn project.Ik heb afgelopen zondag mijn eeste thuisbezoek gedaan. We zijn lang onderweg geweest eerst de verkeerde bus en dan nog een half uurtje lopen. Uiteindelijk aan de rand van de stad in een 1 kamerappartement trof ik Bhagawatti aan. Dit is een 9 jarige meisje die samen met haar moeder en oma en broertje leeft.Bhagawatti is zeer klein en mager ook voor nepalese begrippen, ik schat haar misschien 5 tot 6 kilo. Toch keek ze met een heldere en vrolijke blik uit haar ogen, ze kan niet praten en nog niet los zitten of staan. Zonder in te veel medische termen te vallen Bhagawatti heeft duidelijk hulp nodig. Maar ook is het duidelijk dat moeder en oma geen idee hebben wat ze eigelijk heeft. Moeder is erg deperssief,wil haar het liefst in een thuis brengen en wil geen verantwoording meer over haar nemen. In nepal is maar een organisatie voor cerebral pulsy(spasme) en via de mail heb ik contact gemaakt met dit centrum en de volgende stap is nu een afspraak met bhagawatti en haar moeder bij dit centrum.
De andere twee kinderen die ik ook zou moeten ontmoeten, bleek er een van in het ziekenhuis te liggen en de andere kon vanwege roadblocks die buiten de vallei liggen nog niet komen. Wordt nog vervolgd. De eerste stappen zijn gezet. Helaas is het nog te onrustig buiten de katmanduvallei zodat de plannen on de kinderen in de buurt van poghare te bezoeken is uitgesteld deze kunnen niet reizen.
tot de volgende mail en iedereen bedankt voor de vele reacties op de site blijft erg fijn om deze te ontvangen maar ik kan er niet op reageren wil je dat wel kun je me beter persoonlijk mailen
liefs jos

  • 16 Februari 2005 - 10:59

    Lenie En John.:

    Hallo Jos, wat leuk om weer wat van je te horen en nu ook te zien. Nu kunnen we ons er nog een betere voorstelling van maken, en ik denk dat ik ook acuut vegetarier zou worden daar!!.Jos het allerbeste verder met je geniet!!!en tot mails.
    John en Lenie.

  • 16 Februari 2005 - 11:07

    Ico:

    Leuk verhaal! En fijn dat je de foto's blijkbaar hebt kunnen ophangen.

    Gelukkig kennen de honden hun plaats in Nepal. Dat schijnt in Tibet heel anders te zijn. En mondje dicht tegen je moeder over de 'huisgeest'.

    Zag ik een licht rode kleur op je wangen tijdens de speech?

    Heel veel groetjes, ook aan Joke en Johan!

  • 16 Februari 2005 - 11:17

    Peter En Jeannette:

    Is het al bekend hoe het Joke en Johan is?
    Je moet maar denken ieder beest heeft een doel ook een tar dat is de naam die Mirelle geeft aan een beest met een spitse snuit en lange staart wat ze wordt al bang als ze de naar rat leest laat staan ziet. Ze krijgt er een zenuw inzinking van als haar dit overkomt.

    Groetjes.

    Lang leven de

  • 16 Februari 2005 - 12:05

    Toon:

    Hoi Jos,
    Leuk weer zo\'n uitgebreid verhaal met foto\'s over al je belevenissen in Nepal. In wat een andere wereld bevind je je dan. Voor ons onvoorstelbare gewoontes en rituelen. Vooral alle beestenverhalen doen me gruwelen.
    Fijn dat je nu ook toekomt aan het echte werk.
    Jos, tot je volgende verhaal, ik kijk er naar uit
    Groet van Toon en de rest van de familie

  • 16 Februari 2005 - 13:47

    Marja:

    Hoi Jos,
    Wat een prachtige foto's. Ik heb er van genoten. En wat zag je er stralend uit op de foto. Gelukkig gaat alles goed en volgens mij vermaak je je prima. Geniet er van en ik kijk nu al weer uit naar je volgende bericht.
    Groetjes Marja

  • 16 Februari 2005 - 15:05

    Ico:

    Leuk verhaal! En fijn dat je de foto's blijkbaar hebt kunnen ophangen.

    Gelukkig kennen de honden hun plaats in Nepal. Dat schijnt in Tibet heel anders te zijn. En mondje dicht tegen je moeder over de 'huisgeest'.

    Zag ik een licht rode kleur op je wangen tijdens de speech?

    Heel veel groetjes, ook aan Joke en Johan!

  • 16 Februari 2005 - 18:06

    Marjorie:

    Wat een geweldige site heb jij zeg! Hartstikke professioneel hoor. Je verhalen doen me denken aan onze ontmoetingsreis door Jemen! Veel succes

  • 17 Februari 2005 - 03:38

    Johan:

    Leuk,om van zo dichtbij je website te lezen,We heben het nu met eigen ogenngezien.We genieten van elke dag,al is het soms te veel om ineens te verwerken.Hierbij weet de goegemeente dat we veilig in Nepal zijn Joke en Johan

  • 17 Februari 2005 - 07:02

    Karin:

    Hoi Jos,
    Volgens mij heb jij het prima naar je zin daar!! Er zijn daar wel veel beesten, maar ze hebben daar zeker geen pemmetjes!! Grapje hoor. Geniet er nog van en oh ja ondanks de foto's blijf ik mijn vlees eten
    Groetjes Karin

  • 18 Februari 2005 - 14:45

    Els:

    Hoi Jos,

    Leuk om je berichten te lezen. Wat een andere wereld!

    doei

  • 18 Februari 2005 - 16:50

    Ludy:

    hallo Jos ik heb weer genoten van je verhaal en je foto's.
    Als ik jou daar zie staan geniet jij, maar ook de mensen om je heen. Volgens mij heb je het daar weer goed voor elkaar.
    Fijn dat je ouders goed zijn aangekomen ik wens ze samen met jou heel veel plezier.
    tot de volgende keer.

  • 19 Februari 2005 - 19:51

    Truus En Monique:

    Ha, Jos, ik zit in Emmen bij Truus heb Gerda gebeld om je berichten na te lezen en te zien. Je foto's zeggen genoeg. Zag dat Jonh en Lenie ook gereageerd hadden , wat leuk. Uit St.Johann hebben we Lenie nog een kaartje gestuurd. Meters- sneeuw gehad. Nu met Anton, Anja, Hasso en Frank naar Marrileva.
    Je voordracht zag er leuk uit voor de Nepalezen. Qua lengte viel je ook weer op. Jos het gaat je goed. Veel plezier en tot mails. Groeten ook van Truus. Groetjes Monique uit Ilpendam.

  • 21 Februari 2005 - 17:50

    Mirena:

    ha Jos,

    ben net terug uit Portugal, het was er super, met veel plezier je verhalen gelezen. ik wens je een hele fijne tijd verder, geniet ervan. (dat heb ik ook gedaan).

    veel liefs mirena,

  • 21 Februari 2005 - 19:14

    Carel Bullens:

    Ha die Jos,
    Leuk nu ook de foto's te kunnen zien. Aan je uitstraling te zien ben je daar al helemaal ingeburgerd; hier moet je minstens een jaar cursus volgen om in te burgeren!!! Goed ook om via Nepal te lezen dat Mirena weer ergens in onze contourijen is na haar verblijf in Portugal. Grappig toch hoe dat gaat?
    Ik vind dat jij een ardige hand van schrijven hebt. Je verhalen zijn zo levensecht dat ik bijna het Nepalese kan "ruiken".
    Hier maken wij foto's van de sneeuw (zijn we weer klaar voor kerstmis). Volgende week woensdag is het 40-jarig trouwfeest van Mia en Jo, en zo kneuteren we verder. Lang niet zo spannend als daar.....
    groeten weer en ik blijf met plezier je belevenissen volgen.

    Carel

  • 21 Februari 2005 - 20:37

    Judith En Arjen:

    Hallo Jos,
    Heel leuk je zo te volgen met je verhalen en al die mooie foto's. Een hele andere wereld waar je in terecht bent gekomen. Je kan er straks wel een boek over schrijven!
    heel veel succes verder. We blijven kijken.
    groeten uit Zwolle van Judith en Arjen

  • 22 Februari 2005 - 03:17

    Wim En Lijnie:

    fijn dat jullie alle3 veilig zijn aangekomen endat je aan je werk kunt Jos we zagen een foto met schaakspel johan zal er veelplezier aan beleven
    kan hij daar ook meeschaken?
    groeten in de nacht wim en lijnie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

jos
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 64426

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: